Algemene bestel- en betaalvoorwaarden HTM reisproducten

Voor htm.nl en HTM app

Welke voorwaarden gelden?

De Algemene bestel- en betaalvoorwaarden zijn van toepassing op de aanschaf van reisproducten gekocht via htm.nl en de HTM app.

Op de producten die je bestelt zijn de daaraan verbonden productvoorwaarden van toepassing. Zie hiervoor HTM Productvoorwaarden | Bekijk de spelregels van reisproducten

Op iedere OV-reis met HTM zijn de Algemene voorwaarden stads- en streekvervoer van toepassing. Daarnaast zijn ook de voorwaarden van de drager waarop het reisproduct  waar je mee reist van toepassing:

o   OV-chipkaart: ov-chipkaartvoorwaarden

o   Betaalpas/Creditcard: Voorwaarden In- en uitchecken met je betaalpas of creditcard

Je vindt onze voorwaarden op htm.nl/algemene-voorwaarden/.

Bestellen

Via htm.nl

HTM geeft je bij de bestelling een overzicht van je bestelling. Je kunt producten toevoegen en verwijderen tot het moment van betalen. Nadat je hebt betaald, bevestigt HTM je bestelling via een e-mail op het door jou opgegeven mailadres. In de bevestiging staat een ordernummer vermeld voor het geval je servicevragen hebt over de aanschaf. Heb je een account bij HTM dan vind je jouw bestellingen ook daar terug. 

Via de HTM app

HTM geeft je bij de bestelling een overzicht van je bestelling. Je kunt producten toevoegen en verwijderen tot het moment van betalen. Nadat je hebt betaald staat het product in de app. Bij het product staat een service-ID vermeld voor het geval je servicevragen hebt over de aanschaf.

Tarieven

Tarieven zijn geldig op het moment dat zij op de website of in de app worden weergegeven, tenzij anders is vermeld. Kijk voor een volledig tarievenoverzicht op htm.nl/tarieven.

Betalen

Via htm.nl

Je betaalt de reisproducten vooraf. Je kunt afrekenen via iDeal of met je creditcard (Visa, Mastercard). 

Via de HTM app

Je kunt je producten afrekenen via iDeal, je creditcard (Visa, Mastercard) of via Apple Pay, Bancontact en Giropay.

Reizen met het product

Via htm.nl

OV-chipkaart reisproducten

Heb je een reisproduct aangeschaft voor op je OV-chipkaart, dan moet je de bestelling zelf ophalen en op je OV-chipkaart laden. Dit kun je o.a. doen bij de Servicebalies van HTM of bij de NS-automaten op NS-stations. Zodra je je bestelling op je OV-chipkaart hebt gezet, kun je vanaf de ingangsdatum gebruik maken van het reisproduct

 

OVpay

Heb je een reisproduct aangeschaft voor op je betaalpas (OVpay), dan wordt het product na betaling automatisch gekoppeld aan je pas. Je kunt direct vanaf de ingangsdatum gebruikmaken van het reisproduct.

 

Via de HTM app

Na afronding van de betaling vind je je reisproduct direct terug in de app onder Inactieve tickets of Actieve tickets. Zorg voor aanvang van je reis dat het reisproduct is geactiveerd.

Beëindigen en annuleren van reisproducten

Losse tickets

Losse tickets eindigen automatisch na afloop van de geldigheidsperiode. Losse tickets kunnen na aanschaf niet voortijdig worden beëindigd of geannuleerd, en er vindt geen restitutie plaats.

 

Abonnementen met een vaste looptijd

Abonnementen met een vaste looptijd eindigen na afloop van de geldigheidsperiode automatisch. Abonnementen kunnen vóór de ingangsdatum kosteloos worden geannuleerd via je HTM-account of bij een van de HTM Servicewinkels, waarbij volledige terugbetaling plaatsvindt. De terugbetaling vindt plaats op de rekening die bij de betaling van het product is gebruikt.

Heb je een reisproduct aangeschaft voor reizen met de OV-chipkaart, en haal je bestelling niet op bij een ophaalpunt, dan wordt bestelling automatisch na 14 dagen of na de startdatum geannuleerd en betaalt HTM de abonnementskosten aan je terug. Gebruik hiervoor het modelformulier.

Reisproducten kunnen aanvullende opzeg- en annuleringsvoorwaarden hebben. Kijk daarvoor in de Productvoorwaarden van het betreffende product.

HTM kan het abonnement beëindigen in de volgende situaties:

-       Bij wanbetaling

-       Bij einde geldigheid van de betaalpas (OVpay) waaraan het abonnement is gekoppeld.

-       Indien bij het abonnement het leeftijdsprofiel wordt gebruikt bij bepaling van de abonnementsprijs of van reiskosten en men niet meer voldoet aan de voorwaarden die horen bij leeftijdskorting.  

Bij beëindiging van het abonnement blijft de verplichting staan van betaling van openstaande vorderingen, en worden teveel vooruitbetaalde abonnementsbedragen gerestitueerd, onder aftrek van eventuele openstaande vorderingen.

Bij inschakeling van een incassobureau voor het incasseren van openstaande vorderingen, heeft HTM het recht om toekomstige bestellingen voor doorlopende abonnementen te weigeren.

HTM heeft het recht om het bestelde product met onmiddellijke ingang op te zeggen en de betaalpas, creditcard, mobiel of OV-chipkaart te blokkeren voor het OV en de OV-chipkaart in beslag te nemen als het vermoeden bestaat dat je fraudeert met of misbruik maakt van het bestelde product of met de OV-chipkaart, betaalpas, creditcard of mobiel is gefraudeerd. Je hebt dan geen recht op terugbetaling. Ook kan HTM bij fraude een boete opleggen of aangifte doen bij de politie.

Aansprakelijkheid

HTM wijst iedere aansprakelijkheid voor schade door toegang tot (of het niet kunnen verkrijgen van toegang tot) en gebruik van de htm app en HTM.nl uitdrukkelijk af. Ook biedt HTM geen garantie voor het foutloos en ononderbroken functioneren van de website en de app. Hoewel HTM zich tot het uiterste inspant om de inhoud van deze website zo actueel en volledig mogelijk te houden kan zij geen enkele garantie bieden voor de nauwkeurigheid, geldigheid, volledigheid of actualiteit van de informatie die op deze website wordt gepubliceerd of waartoe op deze website toegang wordt geboden. HTM aanvaardt in dat verband geen enkele aansprakelijkheid.

HTM is bij aanschaf van een reisproduct voor reizen met de OV-chipkaart ook niet aansprakelijk voor een vertraging bij het ophalen van je bestelde product die het gevolg is van een storing in een ophaal- en oplaadautomaat of een storing in de communicatie naar de ophaal- en oplaadautomaat.

Persoonsgegevens en het geven van informatie

HTM houdt zich bij het verwerken van je gegevens aan wet- en regelgeving en haar privacybeleid. Dit privacybeleid kun je vinden op www.htm.nl.

Als je contact opneemt met HTM Klantenservice over je bestelling, heeft HTM Klantenservice het recht te controleren of je de persoon bent van wie de gegevens zijn ingevoerd bij de bestelling. Twijfelt HTM Klantenservice daarover? Dan verstrekt HTM Klantenservice geen informatie.

Wijziging Algemene bestel- en betaalvoorwaarden HTM reisproducten

HTM mag deze Algemene bestel- en betaalvoorwaarden aanpassen. Aanpassingen gaan in na bekendmaking op de HTM website. HTM vermeldt daarbij de datum dat de aanpassingen ingaan. De aanpassingen gelden dan voor nieuwe en bestaande overeenkomsten.

Vragen en klachten

Heb je vragen over je bestelling, het ophalen of reizen met het bestelde product of wil je je bestelling annuleren of de producten ontbinden, neem dan contact op met HTM. Wil je telefonisch contact? De HTM Klantenservice is bereikbaar via telefoonnummer 0900 486 4636 (gebruikelijke belkosten). 

HTM probeert alles zo goed mogelijk te regelen. Soms gaat er toch iets mis. Heb je een klacht? Meld die bij voorkeur via het webformulier op www.htm.nl Je kunt ook HTM Klantenservice bellen.

HTM is aangesloten bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer. Kijk daarvoor op www.degeschillencommissie.nl.

Overige

Op deze bestelvoorwaarden en de overeenkomst die tot stand komt door een bestelling via de HTM webshop op www.htm.nl of via de htm app, is Nederlands recht van toepassing. Voor zover door regels van dwingend recht niet anders wordt voorgeschreven, zullen alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van het gebruik van de HTM webshop of de htm app en daaruit voortvloeiende of samenhangende overeenkomsten, worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Den Haag.

 

Als een bepaling uit deze bestelvoorwaarden nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de andere bepalingen aan. HTM zal in dat geval ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en) vaststellen, waarmee zo veel als mogelijk aan de bedoeling van de oorspronkelijke bepaling recht wordt gedaan.

HTM Personenvervoer N.V.

Vestigingsadres: Koningin Julianaplein 10, 2595 AA ’s-Gravenhage

Kamer van Koophandel nummer: 27014495

BTW nummer: NL 8074.97.964.B01

Telefoonnummer: 0900 486 4636

  

HTM Klantenservice

Telefoonnummer: 0900-4864636 (gebruikelijke belkosten) www.htm.nl

 

Versie: Februari 2025