Nieuwsbericht
23 mei 2024

HTM geeft medewerkers meer regie met nieuw operationeel plansysteem

HTM is 10 januari gestart met het gefaseerd implementeren van een nieuw operationeel plansysteem (Hastus van Giro) voor het inplannen van medewerkers en voertuigen(trams en bussen). Met de overgang streeft HTM ernaar om het werken in onregelmatige diensten aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk te maken voor haar medewerkers.

Hastus - nieuw operationeel plansysteem voor HTM

HTM is 10 januari gestart met het gefaseerd implementeren van een nieuw operationeel plansysteem (Hastus van Giro) voor het inplannen van medewerkers en voertuigen (trams en bussen). Met de overgang streeft HTM ernaar om het werken in onregelmatige diensten aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk te maken voor haar medewerkers.

 

Met de overstap naar het nieuwe plansysteem biedt HTM als eerste stadsvervoerder in Nederland haar medewerkers meer vat op hun werk-privébalans én lange termijn planning. Daardoor ontstaat meer regie bij het bedrijf, wat weer bijdraagt aan de uitvoering van een betrouwbare dienstregeling voor haar reizigers.  Het systeem geeft de gebruikers onder andere zicht op beschikbaarheid van verlof en meer mogelijkheden om op lange termijn wensen kenbaar te maken voor de toekenning van diensten. Dat is uniek voor de OV branche. Ook neemt HTM afscheid van veel handmatige handelingen en foutgevoelige processen. Een toekomstbestendige ontwikkeling dus.

Meer controle over planning
Karen Bosch, operationeel directeur bij HTM, benadrukt het belang van deze stap: "Door over te stappen naar dit nieuwe plansysteem investeren we in een positieve werkomgeving en stimuleren we een gezonde werk-privébalans. Het biedt medewerkers niet alleen meer invloed op de dagdelen waarop wordt gewerkt, men kan immers ook diensten onderling ruilen, maar ook meer transparantie en ondersteuning bij het planningsproces.  We vinden hierbij belangrijk dat iedereen gelijkwaardig wordt behandeld bij het toebedelen van de diensten.”

Soepele overgang
De implementatie van het nieuwe plansysteem vindt gefaseerd plaats, waarbij HTM haar medewerkers ondersteunt bij de overgang onder andere met verschillende e-learningmodules en handleidingen. Cathelijne van den Berg, Changemanager bij HTM, legt uit: "We nemen onze collega’s goed mee in dit veranderproces. Een verandering die voor iedereen wennen is. Wanneer verwachtingen anders zijn dan de uitkomsten ligt teleurstelling op de loer. Allerbelangrijkste hierbij is om de communicatielijn tussen medewerkers en  de projectorganisatie kort te houden, zo kunnen we bijsturen en aanvullen waar nodig.  Samen werken we aan een werkomgeving waarin het welzijn van onze medewerkers voorop staat."

De medewerker centraal
 In het komende half jaar neemt HTM de tijd om stap voor stap de verschillende modules van het plansysteem operationeel te krijgen. Met de implementatie van Hastus zet HTM een belangrijke stap naar een werkomgeving die gericht is op het welzijn en de tevredenheid van haar medewerkers. Dit is niet alleen cruciaal voor het behouden van huidige werknemers, maar ook voor het aantrekken van nieuw talent dat op zoek is naar een werkgever die ook rekening houdt met het privéleven.