Bussen

HTM bus rijdt voor het vredespaleis in Den Haag

De bussen van HTM rijden overdag en ’s nachts. HTM rijdt met aardgasbussen en elektrische bussen.

Wie ’s nachts met de bus naar huis wil, pakt de nachtbus. De nachtbussen rijden op donderdag, vrijdag en zaterdag op zes verschillende routes die allemaal beginnen in het centrum van Den Haag. De laatste rit vertrekt om 05.30 uur. 

Overdag begint de eerste bus alweer om 05.36 uur ’s ochtends aan zijn eerste rit. Na wat wisselingen van de wacht rijdt de laatste bus rond één uur ’s nachts de garage weer in.

Nooit sneller dan 50

Een bus rijdt gemiddeld bijna 20 km per uur. Dat is niet zo hard en dat komt omdat een bus vaak moet stoppen bij een halte om mensen in de laten stappen. In  de stad mag de bus niet harder rijden dan 50 km per uur.

Voordelen bus

  • Kan makkelijk om iets heen rijden dat op de weg ligt
  • Kan ook op de snelweg buiten de stad rijden
  • De route kan makkelijk worden veranderd
  • Ook de bus gaat steeds meer op stroom rijden (elektrische bus)

Nadelen bus

  • Groot en log
  • Bij file staat de bus ook stil
  • De bus is eerder vol (niet zoveel reizigers als in de tram)
  • Als je er gevoelig voor bent: in de bus heb je sneller last van wagenziekte

Onderhoud en reparatie

Een nieuwe bus kost ongeveer 700.000 euro en een nieuwe elektrische bus kost zelfs wel 1 miljoen. Als het even kan, rijden ze 12 tot 15 jaar. Daarom staat iedere bus regelmatig in de werkplaats. Om te kijken of alles nog in orde is, om onderdelen te vervangen of voor een grondige schoonmaakbeurt. Per dag staan zo’n 10 bussen in de werkplaats.

Type bussen

HTM rijdt met twee type bussen die alletwee een laagvloerse instap hebben. Zo kunnen onze reizigers makkelijk instappen, ook als ze met een rollator, kinderwagen of rolstoel zijn. Met 9 buslijnen vervoert HTM dagelijks 50.000 reizigers.

We dragen ons steentje bij aan een beter milieu door alleen nog maar met aardgasbussen en elektrische bussen te rijden.