OVpay - Veelgestelde vragen

Reiziger laat betaalpas zien aan de camera

Algemeen

Wat is OVpay?

OVpay is de nieuwe manier om in- en uit te checken in het OV. Check in met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel.

Wat zijn de voordelen van reizen met OVpay?

Reis je zonder OV-chipkaart? Dan is je grootste voordeel dat je geen losse kaartjes meer hoeft te kopen. Je rekent bovendien af tegen het aantrekkelijke OV-chipkaart tarief. Zo wordt reizen met het OV makkelijker én voordeliger!

Reis je met een OV-chipkaart? Dan is je grootste voordeel dat je nooit meer saldo hoeft op te laden. Ook scheelt het weer een pasje in je portemonnee.

Let op: reis je met abonnement of (leeftijds)korting? Dan is reizen met OVpay nu nog niet mogelijk. Blijf reizen met je OV-chipkaart.

Vervangt OVpay de OV-chipkaart?

OVpay is bedoeld als extra betaalmogelijkheid náást de OV-chipkaart. In de toekomst wordt de bekende OV-chipkaart vervangen door een nieuwe soort OV-chipkaart op basis van nieuwe technologie, tot die tijd kun je de OV-chipkaart gewoon blijven gebruiken.

Hoeveel kost mijn reis met OVpay?

Reizen met OVpay kost hetzelfde als reizen met de OV-chipkaart op vol tarief.

Bekijk onze tarieven.

Waar kan ik mijn reiskosten inzien?

Gebruik hiervoor de OVpay App of kijk op de website van OVpay. Voer het totaal afgeschreven bedrag en het referentienummer in wat op het betaaloverzicht van je bank staat.

Let op: het referentienummer bestaat uit 18 cijfers en letters, beginnend met NLOV.

Is OVpay veilig?

OVpay is net zo veilig als pinnen in de winkel. Wij kunnen je bankgegevens niet inzien en de bank kan je reisgegevens niet inzien.

Ik reis nu met een OV-chipkaart met korting of abonnement. Kan ik deze overzetten naar mijn. betaalpas, creditcard of mobiel?

Dit kan nu nog niet, blijf nog even reizen met je OV-chipkaart. Zodra dit wel mogelijk wordt, melden we het op htm.nl/ovpay

In- en uitchecken

Moet ik altijd in- en uitchecken?

Ja, net als bij de OV-chipkaart moet je altijd in- en uitchecken. Vergeet je uit te checken, dan wordt € 4,00 afgerekend. Dat is over het algemeen duurder dan de ritprijs.

Kan ik met iedere betaalpas met OVpay reizen?

De meeste banken zijn aangesloten bij OVpay. Zorg ervoor dat je contactloos betalen aan hebt. Vooraf aanmelden is niet nodig. Zorg er wel voor dat er voldoende saldo op je bankrekening staat of bestedingsruimte hebt op je creditcard.

Tip: Haal altijd je pas uit je portemonnee bij het in- en uitchecken.

Reizen met OVpay kan met:

  • Een contactloze betaalpas van ABN Amro, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank en SNS.
  • Een contactloze creditcard van Mastercard of Visa (o.a. uitgegeven door ICS)
  • Een contactloze debit- of creditcard van Maestro, V-pay, Mastercard of Visa.
  • Mobiele telefoon* waaraan je rekening gekoppeld is. Dit werkt dus ook met Apple Pay en Google Wallet!

* Is je wearable aan je rekening gekoppeld? Je kunt proberen om hiermee te reizen, we kunnen alleen niet garanderen dat het in alle gevallen werkt. Dit heeft te maken met de technische mogelijkheden van onze kaartlezers.

Ik heb mijn contactloze betaalpas of creditcard op mijn mobiel zitten. Kan ik daarmee ook in-en uitchecken?

Ja dat kan. Houd er wel rekening mee dat de pas op je mobiel als een andere pas wordt gezien dan de plastic pas. Check daarom altijd in en uit met dezelfde pas. Zo voorkom je onnodig kosten.

Moet ik mijn betaalpas of creditcard uit mijn portemonnee of hoesje halen bij het in- en uitchecken?

Ja. Houd alleen de pas waarmee je wil in- en uitchecken tegen de kaartlezer en niet je hele portemonnee of telefoonhoesje. Zo check je in- en uit met de pas naar keuze en voorkom je een dubbele in- of uitcheck met een andere OV-chipkaart of betaalpas, waardoor er te veel geld van je rekening wordt afgeschreven.

Kunnen meerdere personen op 1 betaalpas of creditcard reizen?

Nee, dit kan niet. Net zoals bij de OV-chipkaart is één pas het vervoerbewijs voor één persoon. Heb je meerdere betaalpassen die aan dezelfde bankrekening gekoppeld zijn, dan kan ieder wel met een eigen pas reizen.

Tip: reis je met kinderen t/m 12 jaar? Koop dan de HTM Kinder Dagkaart voor € 1,-

Waarom moet ik dezelfde pas gebruiken voor het in- en uitchecken?

Iedere pas (OV-chipkaart, betaalpas, creditcard en mobiele betaalpas) wordt gezien als een uniek betaalmiddel; ook als de passen van dezelfde rekening zijn. Als je met verschillende  ‘passen’ in- en uitcheckt, wordt dit als twee afzonderlijke reizen gezien. Check daarom altijd in en uit met dezelfde pas.

Wat doe ik als ik vergeten ben om in- of uit te checken?

Dit kan je gelukkig zelf aanpassen! Let op: dit kan vanaf 5 dagen na je reis. Je hebt in totaal 60 dagen om je in- of uitcheck aan te passen.

Goed om te weten:

  • Krijg je geld van ons terug? Dan wordt dit binnen 15 dagen overgemaakt op je rekening.
  • Moet je nog betalen? Binnen 15 dagen wordt het bedrag van je rekening afgeschreven.
Waarom staat er 'geaccepteerd' als in/uitcheck?

Onze kaartlezers moeten soms nog even wennen aan OVpay, waardoor er soms 'Geaccepteerd' staat. Wees gerust, dit is een geldige in- of uitcheck.

Waarom wordt mijn betaalpas geweigerd?

Allereerst: vervelend dat dit gebeurt! Het kan zijn dat je:

  • een betaalpas van een andere bank hebt dan ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS of Triodos.
  • niet genoeg geld op je rekening hebt staan.
  • betaalpas is geblokkeerd voor het OV.

Als je betaalpas voor het OV is geblokkeerd, dan komt dat vaak doordat we na je laatste reis het bedrag niet konden afschrijven. We proberen altijd nog een paar keren om het bedrag van je rekening af te schrijven. Maar je kan het bedrag ook zelf betalen. Als je het bedrag hebt betaald, of als we het hebben kunnen afschrijven, dan kun jij weer reizen in het OV met deze betaalpas.

Betalen

Het wordt mijn reis afgerekend?

Je reizen wordt afgerekend bij de bank die gekoppeld is aan je betaalpas of creditcard. De kosten van je reizen zie je een dag later als één bedrag terug op je bankafschrift.

Hoeveel kost mijn reis met OVpay?

Reizen met OVpay kost hetzelfde als reizen met de OV-chipkaart op vol tarief.

Bekijk onze tarieven.

Waar kan ik mijn reiskosten inzien?

Gebruik hiervoor de OVpay App of kijk op de website van OVpay. Voer het totaal afgeschreven bedrag en het referentienummer in wat op het betaaloverzicht van je bank staat.

Er is een verkeerd bedrag van mijn rekening gehaald, wat nu?

Vraag een correctie aan via dit formulier. Lukt dit niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Mijn reis met OVpay is duurder dan met mijn OV-chipkaart, hoe kan dit?

Met OVpay reis je altijd op saldo vol tarief. Abonnementen en (leeftijds)korting werken nog niet met OVpay, dus dit wordt nog niet verrekend bij de in- of uitcheck.

We werken er hard aan om reizen met een abonnement en (leeftijds)korting snel mogelijk te maken. Naar verwachting kan dit later dit jaar.

Dus reis je met een abonnement of (leeftijds)korting? Gebruik dan je OV-chipkaart nog eventjes.

Wat gebeurt er als ik onvoldoende saldo heb op mijn bankrekening?

In principe kun je gewoon in- en uitchecken met je betaalpas. De verrekening voor je reis wordt ’s nachts verwerkt. Als dan blijkt dat je onvoldoende saldo hebt , dan wordt je betaalpas voor het in- en uitchecken in het OV geblokkeerd.

We proberen daarna nog een aantal keer het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven.  Zodra dat gelukt is, kun je weer in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard.

Uiteraard kun je wel je OV-chipkaart blijven gebruiken of een kaartje kopen.

Mijn contactloze betaalpas of creditcard is geblokkeerd voor in- en uitchecken door onvoldoende saldo. Kan ik dit openstaande bedrag naar OVpay overmaken?

Je kunt het openstaande bedrag niet direct naar OVpay overmaken.

Wel kun je zelf zorgen dat er weer voldoende saldo op je rekening staat zodat je weer kunt in- en uitchecken met je betaalpas/creditcard. Afhankelijk van je bank doet die een aantal pogingen om het bedrag van je rekening af te schrijven.

Hoeveel saldo moet er op mijn rekening staan?

Zorg dat je voldoende saldo hebt om je ritten van één dag te betalen

  • De ritten worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. Als de afschrijving niet lukt, omdat er te weinig saldo op je rekening staat, dan wordt je contactloze betaalpas of creditcard geblokkeerd voor in- en uitchecken in het OV.
  • We proberen daarna nog een aantal keren het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Het verschilt per bank hoe lang het duurt voordat er een nieuwe poging plaatsvindt.
  • Zodra dat gelukt is, kun je weer in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard. Lukt het afschrijven van het verschuldigde bedrag niet, reis dan met je OV-chipkaart of koop een kaartje.
Kunnen ik en mijn partner allebei gebruik maken van ieder onze eigen betaalpas van onze gezamenlijke bankrekening?

Ja, dat kan. Het werkt hetzelfde als je bijvoorbeeld allebei tegelijkertijd in een winkel en op het terras gaat pinnen. Reizen jullie allebei en check je ieder in met de betaalpas dan vind je van beide reizen een afschrijving op jullie gezamenlijke bankrekening.

Staat je vraag er niet tussen?

Ontdek reizen met je betaalpas, creditcard of mobiele telefoon. Voor meer vragen over OVpay, neem direct contact op.